Kartoituskilpailu kiihtyy

Globaali teiden kartoitus itseohjautuvien/robottiautojen tarpeisiin etenee ja autovalmistajat tekevät kiivaassa tahdissa sopimuksia kartoitusyritysten kanssa. Tylsintä tässä kilpailutilanteessa on se, että samoja teitä kartoitetaan useampaan otteeseen, koska tietojen jakaminen muille on kilpailutilanteessa tietenkin mahdoton ajatus. Jakaminen viranomaisille/teiden ylläpitäjille on samoin mahdotonta, vaikka teiden toimivuuden kannalta se voisi olla resursseja säästävä menetelmä maassa kuin maassa.

Samoin viranomaiset joutuvat miettimään suhtautumistaan autoyhtiöihin kuten esimerkiksi Ruotsissa, jossa paikalliset liikenneviranomaiset vetäytyivät juuri Volvo Drive Me -kokeilusta. Syynä on yksinkertaisesti se, että he ovat tietysti myös se valvova viranomainen eli kahta roolia on vaikea ylläpitää uskottavasti. Kaikki muistanevat hyvin esimerkiksi Estonia-laivan tapauksen, jossa laivan korjaamisesta vastannut taho myös hyväksyi korjausten laadun.

RIEGL VMX-1HA mahdollistaa tarkan mobiilikartoituksen tien rakentamisen ja korjauksen laadunvalvontaan asti. Kllkkaa kuvaa, niin näet skannausjärjestelmän toiminnassa.

Viimeaikaisia karttarintaman kehityksiä ovat esimerkiksi Volvon liittoutuminen TomTomin kanssa kartta-aineiston tuottamisesta, Cadillacin päätyminen tuottamaan itse omat tarkat karttansa ja kiinalaiset päätyivät puolestaan ostamaan 10% Herestä.

Muualla kartoitetaan siis kilpaa, mutta Kiinan markkinat ovatkin varsin haasteellinen ulkopuolisille. Kiina on näet kieltänyt lähes täysin ulkomaisten yhtiöiden tekemän kartoituksen maassa. Ulkomaisilla laitevalmistajilla on uskomattomia kokemuksia juuri Kiinasta, koska edes kouluttaja ei saa olla mukana opettamassa laitteiden käyttöä kenttätilanteessa. Eipä ole siis vaikeaa ennustaa tämän tilanteen eskaloitumista kauppasodan osaksi tulevaisuudessa – niin tiukasti Kiina on heittämässä ulkomaalaisia ulos maasta kaikilla korkean tekniikan aloilla. Niin, ja Kiinassa ei tarvitse miettiä viranomaisten ja yhtiöiden tehtävänjakoa kuten meillä.

Mitäpä näistä globaaleista kartoitusoperaatioista jää jäljelle? Arkinen aherrus teiden kunnossapidon parissa jatkuu edelleenkin ja tätä tarkoitusta varten teitä on mitattava vielä tarkemmin kuin robottiauton navigointia varten. Jokainen kuljettaja huomaisi nopeasti, jos vaikka päällystyksen tasaisuuden tarkistusmittaus tehtäisiin samalla tarkkuudella, kuin nuo yllämainitut yritykset kartoittavat. Ja tarkkailkaapa uusia päällysteitä teillä ajaessanne – niiden välillä huomaa laatueroja. Tästä laatuerosta olisi hyvä päästä eroon.

Kiinnostaako tarkka tienmittaus mobiilisti? Ota yhteyttä, niin kerromme siitä enemmän.

Vastaa