Onnettomuustutkintaa sveitsiläisittäin

Sveitsin poliisi on käyttänyt fotogrammetrisia dokumentointikeinoja jo vuosikymmeniä – onhan Sveitsi yksi fotogrammetrian kotimaista ja vahvoista kehittäjistä. Fotogrammetrian rinnalle on viimeisen vuosikymmenen aikana tullut myös laserskannaus ja sitä on ryhtynyt hyödyntämään esimerkiksi Zürichin kantoninpoliisi käyttäen RIEGL-teknologiaa. Ensin hankittiin maalaserkeilain VZ-400, jonka käyttöä esitellään tässä Sveitsin television SRF:n 10-minuuttisessa uutispätkässä. Lisää voi myös lukea RIEGLin sivuilta.

intergeo027

Hiljan SRF esitteli uutisissaan myös RIEGL VUX-1 -laserkeilainta käytössä Zürichin yllä. Kun maalaserkein työllistyy tietonnettomuuksissa, niin uutisessa lennokkikeilaimelle esitetään työsarkaa metsiköissä ja Alpeilla. Siis juuri niissä kohteissa, jossa pelkkä kuvaaminen pöpelikössä ei riitä. Koska VUX-1 voidaan asentaa myös helikopteriin, sen käyttö kaukaisissa kohteissa helpottuu myös huomattavasti, sillä helikoptereilla on tuntien lentoaika.

Uutisessa mainittu skannerin käytön motiivi, Germanwingsin surmansyöksy Alpeilla on tyypillinen esimerkki tapauksesta, jossa jo pelkkä auttajien ja onnettomuustutkijoiden pääsy paikalle maanteitse kesti tuntikaupalla alueen eristyneisyyden vuoksi – tiet ovat kaukana. Tässä vaiheessa onnettomuustutkijoiden työ paikalla on kestänyt viikkotolkulla, sillä koneen jäännökset ovat levinneet laajalle alueelle. Epäilemättä alueen skannaus helpottaisi osin tutkintaa.

Sinänsä olisi positiivisempaa ajatella skannerien käyttöä vain suunnittelutöissä, mutta loppujen lopuksi skannereille riittää työsarkaa kaikkialla ja kaikentyyppisissä tehtävissä.

Vastaa