Sen jälkeen kun autonomisten ajoneuvojen tuorein kehityskierros lähti käyntiin 2000-luvun alkupuolella, niin laserskannauksen maailmasta ei ole puuttunut vauhdikkaita tapahtumia. Perinteiset valmistajat pyrkivät vakaampaan toimintaympäristöön kun taas tuoreemmat tulokkaat ottavat kaikenlaisia loikkia eri suuntiin löytääkseen tuottoa. Ja uusia tulokkaita on paljon.
Tässä mielessä autonomisten ajoneuvojen lidarien ykkösvalmistajan Velodynen viimeaikaiset tapahtumat ovat olleet erikoisia, sillä yrityksenä se kuuluu jo vakiintuneiden yritysten kategoriaan. Mutta kuten tyypillistä, uudet omistusjärjestelyt ovat luoneet epävakaisuutta.
Velodyne on nimittäin perustettu jo vuonna 1984 ja sen päätoimiala oli pitkään alitaajuuskaiuttimet, subwooferit. Sen perustajaveljekset, keksijät David ja Bruce Hall lähtivät mukaan vuoden 2005 DARPA-kilpailuun ja sieltä saamiensa ideoiden pohjalta kehittävät ensimmäisen Velodynen lidarin vuoden 2007 kilpailuun. Tällöin kilpailunosallistujista viisi käytti uutta Velodyneä osana ajoneuvojen kartoitusjärjestelmää. Mainittakoon, että myös Rieglin skannereita oli mukana kisassa vuonna 2005 ja seitsemällä joukkueella vuonna 2007.
Sittemmin Velodynen lidarosasto on eriytetty omaksi yhtiökseen ja syyskuusta 2020 alkaen sen osakkeita on voinut ostaa pörssissä. Joulukuussa 2020 David Hall siirtyi toimitusjohtajan tehtävistä hallituksen puheenjohtajaksi.
Alkuvuodesta 2021 olemmekin saaneet seurata median välityksellä ilmeistä draamaa yhtiön hallinnasta. Ensin yhtiö ilmoitti perustaja David Hallin ja hänen vaimonsa jäävän pois yhtiön toiminnasta, koska he ovat toimineen epärehellisesti ja yhtiön etujen vastaisesti. Tämän jälkeen Hall vastasi syytöksiin syyttäen uuden toimitusjohtajan sekä johdon haluavan kaapata vallan. 9. maaliskuuta Hall ilmoitti erostaan kitkerällä kirjeellä, jossa hän muun muassa syyttää yhtiön johdon ajavan omaa etuaan osakkeenomistajien kustannuksella.
Tämä jännitysnäytelmä ei varmaankaan pääty tähän, sillä Hallin pariskunta omistaa yhtiön osakekannasta edelleenkin 54,7%.Siinä mielessä on, asiaa sen paremmin tuntematta, omituista, että Hall näyttää menettäneen omistajan vallan yhtiössä. Piileekö syy SPAC-järjestelyssä, jolla yhtiö vietiin pörssiin? SPAC, special purpose acquisition company, on tällä hetkellä trendikäs tapa viedä teknologiayhtiöitä pörssiin. Velodynen tarinassa on joka tapauksessa elokuvan ainekset ja jatkokehitystä emme tietenkään vielä tiedä.
Lidarmaailman isoimmat aallot taitavat edelleenkin kulkea Anthony Lewandowskin vanavedessä. Mitä erikoisimmissa käänteissä mukana ollut kehittäjä ja keksijä tuomittiin viime vuonna vankeuteen. Lisäksi hän teki konkurssin Googlen ja Uberin vaatiessa hulppeita korvauksia. Tammikuun alussa, samaan aikaan kun maailman huomio kohdistui USA:n edustajahuoneen tapahtumiin, Lewandowskin nimi löytyy Trumpin viimeiseltä armahduslistalta. Vapaana hän on ilmoittanut keskittyvänsä julkisen hyvän edistämiseen ja eiköhän paukkuja riitä myös viimeisimmän startupin, automista rekkaa kehittävän Pronton kehittämiseen. Jos vain korvauksia edelleenkin jahtaava Uber antaa siihen tilaisuuden.
Korona-aikanakin sattuu ja tapahtuu paljon, joten koronan jälkeisenä aikana aineksia on taas nopeaan kehitykseen. Rahaa siihen ei ainakaan puutu, paitsi ehkä Suomessa. Meidän toimialallamme eli geodeettisen mittauksen ja kartoituksen alalla kehitys etenee myös, mutta pääomien, kehittäjien määrä ja käyttäjien määrä on huomattavasti pienempi kuin robottiautojen hulpeimmissa näkymissä. Vaikutuksiltaan ala on sinänsä suurempi kuin pelkkä autonomisten ajoneuvojen maailma. Paikkatieto on globaalia perusinfraa ja GNSS-satelliittien tarjoama aika vastaavassa asemassa ajan suhteen. Korvaavia järjestelmiä ei ole.