Olemme ensi viikolla 18.-19.11. Paikkatietomarkkinoilla Helsingin Messukeskuksessa osastolla C9 – tervetuloa paikan päälle juttelemaan kanssamme!

Nähtävillä on Rieglin maalaserskannerit VZ-400i ja VZ-2000i sekä syksyllä käyttöönottamamme mobiililaserkeilain Riegl VMX-2HA aineistoineen. Tämän lisäksi kerromme mielellämme myös Rieglin muista uutuuksista mukaan lukien droneskanneri miniVUX-2UAV, rantojen kartoitukseen tarkoitettu vihreä laserskanneri VQ-840, ilmalaserskannerit VQ-1560 II sekä VQ-780 II, ja rautateiden mittaukseen suunniteltu kolmen laserskannerin VMX-RAIL.

Meidän syksymme on kulunut mobiililaserskannauksen testeissä ja erilaisissa koulutuksissa. Näistä Ruotsissa mitatuista tienmittaustesteistä kerromme ensi viikolla 18.11 klo 11 lisää Paikkatietomarkkinoiden tietoiskussa.

Myös asiakkaamme ovat olleet ahkeria. Heistä esimerkkinä arkeologit, joiden arkeologisista tutkimuksista Turussa on nähtävillä dokumentti Yle Areenassa . Näin voit tutustua siihen, miten kulttuuriperintöalalla kaivaukset ja tutkimuskohteet nykyään virtualisoidaan. Turussa työhön käytetään muun muassa VZ-400i -laserskanneria.

Toivotamme nykyisille ja tuleville asiakkaillemme suotuisaa loppuvuotta!

Nordic Geo Center Oy, p. 045 650 8585

Hannu Heinonen

Nina Heiska

Veli-Pekka Puheloinen

Tauno Suominen

Paikkatieto-markkinat 2019

Talvitiepäivät 2020

Maanmittaus-päivät 2020

Alla vielä otteita valikoimastamme:

Rieglin tämänhetkien ilmalaserskannerivalikoima jaoteltuna mittausetäisyyden mukaan.

VMX-RAILin kolmen skannerin toimintaperiaate. Tavoitteena on, ettei aineistoon jää aukkoja vaan kohteet mitataan samanaikaisesti edestä ja takaa. Ranskan rautatiet SNCF on ostanut jo toisen VMX-RAIL-järjestelmän ja uudessa Digitaalinen kaksonen -projektissa virtuaalirautatie on valmis 2024 mennessä.

Yläkuvassa oma mittausajoneuvomme BMW X5 M50d & Riegl VMX-2HA. Tämä X5-sarjan auto erikoisjäykkine alustoineen ja dynaamisine sekä adaptiivisine jousituksineen on mittaustulosten perusteella osoittautunut erinomaiseksi mittausjärjestelmän alustaksi. Järjestelmien inertianavigointiyksikkö (IMU) on altis häiriötaajuuksille, jotka siis lisäävät mittausvirhettä, ja oikean alustan valinta on tärkeä osa kokonaismittausepävarmuuden pienentämistä. Tämän lisäksi auto on tarkasti ohjautuva, ketterästi liikkuva ja nopeasti kiihtyvä tukien myös tarkan IMUmme mittausta.

Näihin ajatuksiin liittyen poimimme tähän loppuun katkelman IMU-laitteiden häiriöitä käsittelevän kirjan esipuheesta. Nämä sanat ovat aivan yhtä ajankohtaisia kuin kirjoitushetkellään:

“The aim of [integrated] systems design is to balance multiple (and potentially conflicting) requirements, such as

  • low cost
  • high accuracy
  • reliability
  • small size and weight
  • low power consumption
  • simplicity: ease of operation and maintenance
  • flexibility: ease of modification and growth

Advances in digital technology have provided a design approach whereby several or all of these goals can be achieved simultaneously. A key feature of this approach is efficient usage of all available data, though centralized processing in an integrated system of computing and data transmission. In a fully integrated system, separate instruments would not be needed for any one function; every subsystem could have access to, or benefit from, all sensor information.

James L. Farrell 1976. Integrated aircraft navigation. Academic press.”

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi kuulumisemme tuoreeltaan parin kuukauden välein. Emme jaa osoitteita eteenpäin.

Kiitos uutiskirjeemme tilauksesta!

Pin It on Pinterest

Share This

Jaa tämä ystävillesi!