RIEGL VMX-RAIL – Intergeo 2018 uutuus

RIEGLin vuoden 2018 uutuuksista mielenkiintoisimpia on VMX – RAIL, kolme VUX-1HA -skanneria sisältävä rautateiden mittaukseen suunniteltu mobiililaserskannausjärjestelmä, jolla voi mitata huimalla 3 MHz:n pulssintoistotaajuudella 750 profiilia sekunnissa. Näin mittausalustan kulkiessa 80 km/t saavutetaan 7000 pistettä neliömetrille 3 m etäisyydellä skannerista ja tarpeen mukaan voidaan kulkea vaikka 130 km tuntinopeudella. Näillä spekseillä jää mittaamatta hyvin vähän raideympäristön kohteista.

Kuten tyypillistä Rieglille, niin skannausjärjestelmään voi kytkeä muita sensoreita kuten esimerkiksi kameroita. Kuka haluaa Ladybug-kameralla tuotettua panoraamakuvaa – kuka taas jopa 9 kappaleella Rieglin 20 Mpx kameroilla tuotettuja yksityiskohtakuvia. Jos se meistä olisi kiinni, niin emme tuotantokäytössä laita kameroita mobiililaserskannereihin, sillä vaadittuja valaistusolosuhteita odottaessa hukataan tehokasta mittausaikaa. Esimerkiksi ilmalaserkeilausta otehdään usein öisin ilmakehän häiriöiden ollessa vähäisempiä kun taas kuvanotto voidaan tehdä vain hyvällä kuvaussäällä päiväsaikaan. Lisäksi skannaukselle hyvä lentolinjasuunnittelu ei ole ihanteellinen valokuvaukselle. Sama pätee myös maan päällä tehtävässä mobiililaserskannauksessa.

Samaan lopputulokseen eli skannauksen ja kuvauksen eriyttämiseen näyttää kuvien perusteella päätyneen myös Ranskan valtionrautatiet SNCF. Lidar-projektissaan (linkki videoon) he ovat nyt päätyneet hankkimaan peräti 3 kappaletta RIEGL VMX-RAIL laserskannausjärjestelmiä, joilla tehdään ajan hengen mukaan digitaalinen kaksonen koko rautateistä muunmuassa IoT:n tarpeisiin. Nämä 3 VMX-RAIL -mittaavat muuten jo täyttä häkää rautateita.

SNCF:n johtajat kertovat järjestelmän tuottavuudesta niin, että keskimäärin yhden tunnin mittauksella korvataan nyt 3-4 hengen mittaustiimin 6 kuukauden työrupeama. Kolmella mittausjunalla kuljetaan sama rataosuus 4 kuukauden välein ja tarkkaillaan näin muutoksia raiteissa. Kuten me olemme Suomessa osoittaneet maanteiden mittauksessa, niin myös teiden ja samoin rautateiden geometrioissa on paljon seuraamista ja korjaamista. Huonolaatuisesta mittausaineistosta ei voi luotettavasti analysoida tarvittavia muuttujia, joten oikeiden tulosten saavuttamiseksi on turvauduttava hyvään kalustoon. Ei tarvitse epäillä, etteikö Ranskan rautateilläkin ole nähty monen sorttista kokeilijaa, myös ranskalaisia yrityksiä, mutta tulokset ratkaisevat.

Tarvitsetko lisätietoja? Ota yhteyttä p. 045 633 6272 tai nordic (@) geocenter.fi, jolloin voimme kertoa lisää.

Vastaa