5 500 km mobiililaserskannausta

Singaporessa on aloitettu kunnianhimoinen projekti tehdä koko valtiosta tarkka 3D-malli, joka palvelee muun muassa kaupunkisuunnittelun ja maankäytön tarpeita. Malli on osa Singaporen Smart City -tavoitteita eli älykkään kaupungin viitekehystä. Hankkeeseen voi tutustua täällä.

Aineisto mallinnusta varten kerätään monin tavoin ilmasta ja maasta – kuvaamalla ja skannaamalla. RIEGLin kannalta mielenkiintoiseksi hankkeen tekee suunnitelma mobiiliskannata 5 500 km teitä RIEGLin huipputehokkaalla ja tarkalla VMX-450 mobiililaserskannausjärjestelmällä. Skannauksen haasteeksi esitetään mm. sadetta ja GPS-olosuhteita. Oletettavasti myös paikallinen liikenne luo haasteita tekijöille.

RIEGL VMX-450 mahdollistaa insinööritarkkuisen mittausaineiston suunnittelun pohjaksi.

RIEGL VMX-450 mahdollistaa insinööritarkkuisen mittausaineiston keräämisen tiesuunnittelun lähtöaineistoksi.

Tämän projektin perusteella on mielenkiintoista tarkastella ”köyhtyneen” lännen ja varakkaan Etelä-Aasian lähestymiseroja rakennetun ympäristön ja teiden 3D-mallintamiseen. Meillä korostetaan tulevaisuudessa autojen itsessään keräävän jatkuvaa dataa ympäristöstään jopa skannereiden avulla ja tästä jatkuvasti kerätystä datasta jalostetaan sitten priimamittauksia. Itsestäänselvästi kaikki autossa olevat mittausanturit ovat halpoja – lähestymmehän Rifkinin nollamarginaaliyhteiskuntaa. Esimerkkejä tällaisesta aineistosta (komponentit eivät vielä ole ihan halpoja) voi nähdä esimerkiksi tuoreessa NYTin artikkelissa.

Katsoja ei muuten näe mitatun trajektorin laatua, joka voi käytännössä heittää useita metrejä GPS-olosuhteista riippuen. Koska laserpisteiden sijainti on riippuvainen trajektorin laadusta, voidaan metsässä olla desimaaleista metreihin. Aineisto ei myöskään ole tarkkuudeltaan homogeenista. Ihanko totta tällainen aineisto riittää suunnittelun tarpeisiin?

Kovasti kohutut itsenäisesti kulkevat ajoneuvot – robottiautot – keräävät myös ympäristöstään uutta dataa. Suurin osa autovalmistajista pitää kuitenkin tarkkaa 3D-karttaa edellytyksenä robottiautokehitykselle ja USA:ssa valmistajat jo kyselevät, kuka tällaisen kartoituksen maksaa. Kuten aina, valtiohan siihen maksajaksi halutaan.

No, rikas Singapore on ilmoittautunut robottiautojen testikentäksi ja nyt se on myös alkanut tarkan 3D-kartoituksen, joten on helppo nähdä näiden kahden tavoitteen yhdistyvän jo nykyisyydessä. Meillä taitaa olla hieman savisempi polku edessä, sillä tulevaisuuteen on nähdäksemme aikamoinen matka. Tämän näkemyksen vahvisti Paikkatietomarkkinoilla osastollamme vieraillut globaalin kartoitusyrityksen edustaja: he etsivät tarkempia välineitä väylien kartoitukseen autonavigoinnin tarpeisiin – kyseessä on yrityksen päätuote. Se halvemmalla mobiilimittausjärjestelmällä tehty epätarkka aineisto ei vain riitä – ei löydy softaa tekemään sekundasta priimaa.

 

Vastaa