2 päivää, 12 kilometria…hmmmm…

Microdrone on esitellyt Saksassa BVLOS-kuvausdroonia ja sen käyttöä tienmittauksessa. Lopputuotteet näyttävät olevan asset management -tarkkuusluokassa ja trendikkäästi mitataan myös uria.

Videopätkässä kerrotaan kenttämittauksen yksityiskohtia seuraavasti: yksi päivä mittauksen suunnitteluun ja toinen päivä sen toteutukseen.

Siis mitä ihmettä, miksi näin hidasta uutuustuotetta promotaan muuten kuin sen takia, että on kokeiltu näköyhteydetöntä lentoa? Kohde on täysin ajettava eli ei olla vaikeakulkuisessa maastossa, jossa droonit ovat sinänsä edukseen. Kaikelle on yleensä sijansa.

Tuollaisen moottoritienpätkän voisi mitata mobiililaserskannauksella alle tunnissa, kuten me teimme jo 2014 valtatiellä 7 Kotkan tienoilla. Koska järjestelmämme oli tuolloin uusi, niin se testattiin ensin Liikenneviraston määräykset täyttäväksi ja se jälkeen teimme runsaan 20 km uuden tienpätkän loppumittauksen. Kehittelimme tuolloin signaalitonta mittaustekniikkaamme, jonka mahdollistaa laadukas laitteistomme.

Samasta mittausaineistoitosta saa sivutuotteena kaikki asset management -tyyppiset tuotteet luonnollisesti tarkemmin kuin kuvausdroonilla, mutta V7:n mittauksissa tärkeimpänä lopputuotteena oli tietysti uuden tien pinta vaadituissa toleransseissa sekä lähtötieto painumien seurantaan.

On ollut mielenkiintoista huomata, miten tiedottomia päättäjät ovat State-of-Art-menetelmistä. Saksassa perinteinen ongelma on tietysti ”not invented here” eli kaikki muualla kehitetty pitää kehittää uusiksi saksalaisin voimin. Meillä kaikilla on omat ongelmamme.

Videossa mitataan tietä korjaussuunnitelmaa varten Pohjois-Suomessa.

 

Vastaa