RiScan Pro 2.9 ja erilaisten aineistojen yhdistäminen

Rieglin maalaserkeilainten rekisteröinti- ja peruskäsittelyohjelmisto RiScan Pro sai juuri päivitysversion versionumeroltaan 2.9. Tässä päivityksessä on keskitytty skannausasemien rekisteröinnin nopeuttamiseen, aineistojen tehokkaampaan pakkaamiseen ja eri tyyppisten aineistojen yhdistämiseen. Lisäksi röntgen-työkalu (X-Ray) sai päivityksen, jonka avulla esimerkiksi sisällä mitattua aineistoa on entistä helpompi tarkastella ja työstää CAD-ohjelmiin.

Röntgentyökalu sopii erityisesti talojen julkisivuihin ja pohjakaavoihin. Kuvassa sitä on käytetty näyttämään miten myös puita voi tarkastella helpommin työkalun avulla.
Samat puut harmaasävynäkymässä.

Aineistojen keskinäisen rekisteröinnin nopeuttaminen on ollut Rieglin tähtäimessä heti VZ-400i-skannerin julkaisemin jälkeen, sillä uudella skannerilla voidaan tehokkaasti mitata satoja skannausasemia päivässä. Tyypillinen skannaus ulkona kestää 30 sekuntia. Rekisteröinti voidaan nykyään tehdä skannerin sisällä olevassa tehokkaassa tietokoneessa skannauksen aikana ja/tai tietokoneella skannauksen jälkeen. Uusimman päivityksen jälkeen rekisteröinti on entistä nopeampaa ja nyt rdbx-tietokantaa saadaan pienennettyä eli samalla projektin koko pienenee. Monipistepulssiskannerin aineistot ovat tosin jo lähtökohtaisesti pienempia kuin vaihe-eroskannerien tuottamat aineistot, mutta pistepilvitiedostoilla on aina kokoa.

Kuvassa asiakkaamme Staran muuta vuosi sitten Riegl VZ-400i:llä skannaama kiertoliittymä, jonka aineistolla testasimme uutta 2.9 ohjelmaversiota.

Tuoreen päivityksen mielenkiintoisin osio on kuitenkin mahdollisuus yhdistää erityyppisiä aineistoja tehokkaammin kuin aikaisemmin. Tyypillisesti aineistojen yhdistäminen tehdään esimerkiksi valitsemalla molemmista aineistoja yhteisiä pisteitä, mutta jälleen kerran Riegl on lähtenyt omille poluilleen uudessa ratkaisussaan. Kuten signaalianalyysin taitajilta sopii odottaa, niin uusi tekniikka perustuu aineistojen taajuusanalyysiin. Rieglin älykäs pistepilvi (= sisältää paljon attribuutteja) mahdollistaa monenlaisia asioita, mutta taajuusanalyysillä voidaan yhdistää Rieglin pistepilviin myös muilla laitteistoilla tai vaikkapa kuvantamalla luotuja pistepilviä.

Tyyppiesimerkki on metsä, joka on skannattu maasta puiden lomassa mutta latvukset on kuvattu tai skannattu ilmasta lennokilla. Ilmasta mitattu aineisto on tässä tapauksessa georeferoitu paremmin, sillä metsän siimeksessä GNSS on heikompi/huono ja muutakaan koordinaatistoa ei tyypillisesti oikein löydy. Aineiston lopullinen koordinaatisto voidaan valita sen perusteella, missä lähtöaineistossa on tarkempi koordinaatisto. Uusi metodi toimii sekä RiScan Prossa että mobiiliaineistojen käsittelyohjelmassa RiProcessissa.

Rieglin käyttäjäpäivillä lokakuussa uutta yhdistämistekniikkaa esiteltiin omassa työpajassaan – niin merkittäväksi se koetaan. Kaikki, jotka ovat koettaneet yhdistää metsäaineistoja keskenään tietävät mistä on kysymys. Metsiin verrattuna rakennetun ympäristön aineistojen erilaisten aineistojen yhdistäminen on lastenleikkiä ja nyt sekin tehdään ilman erillisiä liitospisteitä.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin kerromme mielellämme lisää. p. 045 650 8585/s-posti: nordic(at)geocenter.fi

RIEGL VZ-400i -laserskannerin esittely sivuillamme

Laserkeilausaineistojen artefaktit

Ilmalaserkeilaus arkeologien työkaluna on päässyt taas lehteen – nyt ovat vuorossa ahkerat suomalaiset ammattilaiset ja harrastajat.

Eräs asia tässä jutussa herättää kuitenkin kiusallista huomiota – viittaus aineiston prosessoinnissa syntyneisiin ilmiöihin eli toiselta nimeltä aineiston artefakteihin. Erinäisistä syistä aineistoissa esiintyvät artefaktit ovat ilmiöitä, joita esiintyy eri puolilla maailmalla arkistoiduissa aineistoissa. Jos laadunvalvonta pelaa, niin näitä kiusallisia artefakteja ei esiinny käyttäjiä hämäämassä.

Kuinka yleisiä nämä ilmiöt sitten ovat? Valitettavasti niin yleisiä, että arkeologit käyttivät jopa EU-projektissa aikaa ja rahaa kehittääkseen ohjelmistotyökaluja, joilla näitä virheitä etsitään ja poistetaan visualisoinneista. Tämän lisäksi aiheesta kirjoitetaan tieteellsiä artikkeleita.

Kehityskulku on surkuhupaisa kun ajattelee, että aineiston prosessoinnissa tapahtuvaa virhettä ei saisi edes päästä syntymään ja jos se syntyy, niin loogisinta olisi tietysti prosessoida aineisto uudestaan. Mutta tämä vaihtoehto ei ole edes arkistodatan käyttäjien vaihto-ehto, sillä puuttuvien ohjelmistojen lisäksi uudelleen prosessointin tarvittaisiin erityisesti trajektori. Sitä ei arkistoida.

Tilanne on varsin analoginen sairauden hoidon kanssa siinä tapauksessa, että hoidetaan vain oiretta, ei sairauden varsinaista syytä.

Näin ollen voi vain korostaa, kuinka tärkeää on kouluttaa aineiston hankinnan ja prosessoinnin osaavia ammattilaisia. Aineistojen virheet aiheuttavat monenlaisia kustannuksia, mutta myös käsittämättömiä tutkimussuuntauksia aloilla, joilla on jo lähtökohtaisesti hyvin vähän rahaa käytössään.

Paikkatietomarkkinat 2019 – kiitos kävijöille

Osastomme maanantaiaamuna valmiina ensimmäisten vieraiden saapumiseen.

Jokavuotinen Paikkatietomarkkinat on jälleen ohi ja haluamme kiittää kaikkia osastomme vierailijoita sekä VMX-mobiilimittaus -tietoiskun kuulijoita.

Tapahtuman aikana kävimme monia mielenkiintoisia keskusteluja laserskannauksesta. Jälleen kerran huomaa kuvista mittauksen eli fotogrammetrian pitkän yli satavuotisen historian, sillä moni kävijä kysyy miten mittaamme skannausjärjestelmiemme kuvista. Laserskannaus on taas se suuri ja tuntematon tekniikka inertianavigoinnista nyt puhumattakaan…

No emme me mittaa kuvista, sillä mittatieto saadaan GNSS-IMU-laserskannerijärjestelmästä. Kuvia käytetään, jos edes kuvataan, vain lisätietona mittausaineistolle. Emme tietenkään estä ketään mittaamasta järjestelmien kuvista, mutta mittaustyön kannalta se on tehotonta ja epätarkempaa. Erityisesti nuoriso kuvittelee muuten kuvista mittaamisen olevan jotain uutta, mutta heidän kauhukseen voimme kertoa esimerkiksi hammontunnistusmenetelmiä ja erilaisia tekoälyn muotoja käytetyn alalla jo vuosikymmeniä. Lähinnä tietokoneiden laskentakapasiteetti on lisääntynyt aikojen saatossa. Jos muuten kysytte asiasta fotogrammetrian emeritusprofessori Henrik Haggrenilta, niin hän kertoo pääteorioiden muotoutuneen alan suurten vaikuttajien uraauurtavissa tutkimuksissa jo yli 100 vuotta sitten. Konenäön puolella on sittemmin kehitetty samoja asioita uudestaan…

Laitteista Riegl VMX-2HA -mobiililaserskannerimme herätti huomiota eksoottisella kameravarustuksellaan. Ensiarviot laitteesta vaihtelivat imurista hirviöön, joten tunteita tämä laite ainakin herättää 😀 Tosin muutaman vuoden takainen Riegl RiCopter messuosastollamme aiheutti vielä suuremman ihmetyksen – olihan se siihen aikaan suurin Suomessa oleva drone ja taitaa olla edelleenkin suurin alle 25 kg sarjassa.

Asiaa enemmän tuntevia tahoja kiinnostivat luonnollisesti enemmän vuodesta 2015 alkaen tehdyt VMX-testimme, joiden luonteesta ja tuloksista kerroimme tarkemmin tietoiskussa. Viimeisimmät testit ovat vasta käynnissä, joten valitettavasti meillä ei ollut vielä esittää niiden tuloksia. Tässä vaiheessa voimme vain kuvailla itse testausolosuhteita sekä Heinosen Hannun ja Suomisen Taunon testausmatkaa, jonka aikana he muun muassa hädin tuskin välttivät kolarin tietä ylittävien villisikojen kanssa. Yksi ruotsalaisista testiteistä kulki näet luonnonsuojelualueen halki ja iltahämärissä villisiat päättivät ylittää tien törmäyslinjalla mittausautomme kanssa. Onneksi vahingoilta vältyttiin puolin ja toisin, mutta tällaiset tapahtumat muistuttavat aina liikenteen vaaroista. Itse mittaus jatkui koko tapahtuman ajan sujuvasti ja aineistossa ei näy merkkiäkään tapahtumasta.

Kiitos siis kaikille keskusteluista. Toivottavasti tapaamme teidät uudestaan viimeistään ensi vuonna Paikkatietomarkkinoilla!

Laserskannausta Turun torilla

YLE Areenalla on nähtävissä Turun toriparkin työmaan arkeologisia kaivauksia esittelevä dokumentti ”Säilytetäänkö vai peitetäänkö?” Siinä Muuritutkimus Oy:n arkeologit FT Kari Uotilan johdolla kertovat työstään ja kautta aikojen suurimmasta Suomessa tehdystä arkeologisesta kaivauksesta. Lisäksi kerrotaan myös lähellä sijaitsevan Katedraalikoulun liikuntasalin lattian alla tehdyistä kaivauksista.

Kari Uotila
Kari Uotila taustallaan Riegl VZ-400i -laserskannerin pistepilveä. (Videolla 18:20 alkaen)

Turku on vanha kaupunki, mistä johtuen sen maaperään on ehtinyt kertyä paksuja ihmisen toiminnasta kertovia maakerroksia vuosisatojen ajalta. Arkeologisessa kaivauksessa mennään noiden kerrosten läpi kunnes päädytään alla oleviin luonnollisiin kerroksiin. Löytöjä kertyy runsaasti ja erilaisia näytteitä otetaan moderneissa tutkimuksissa paljon myöhemmin analysoitavaksi, joten myös geospatiaalista paikkatietoa kertyy myös isoa määriä. Karttojen piirtäminen on aina ollut osa arkeologista tutkimustyötä ja nykyään se voidaan tehdä myös digitaalisesti.

Kari Uotila ryhmineen on kehittänyt digitaalista kaivausdokumentointia jo useita vuosikymmeniä joten Turun torin työtä varten hänen ei tarvinnut aloittaa alusta. Ennen projektin aloittamista muun muassa laserskanneri päivitettiin uuteen ja nopeampaan malliin, Riegl VZ-400i, joka mahdollistaa yksittäisen laitteen osalta kokonaisuuden sujuvan. Lisäksi koulutimme ryhmää ajan tasalle uusissa toimintatavoissa.

Kuvassa alueelta poistetun tien digitaalisen mallin pintaa mallinnettuna myöhemmin tutkittavaksi.

Arkeologisen pelastuskaivauksen taustalla on aina jokin syy – tyypillisesti rakennusprojekti. Tilaajalle, rakennuttajalle ja rakentajille arkeologinen tutkimus on tyypillisesti kiusallinen aikaa ja rahaa vievä operaatio, jonka loppumista odotellaan kiihkeästi. Näin ollen työ ei ole helppo tehtävä arkeologeillekaan, jotka tuntevat paineen hartijoillaan. Kenttätyössä aikaa säästävät menetelmät ovat siis aina tervetulleita, koska hyvän dokumentaation avulla jälkityötä ja analyysejä voidaan tehdä myöhemmin vähemmän aikakriittisellä hetkellä. Arkeologien työ ei siis pääty sillä hetkellä, kun toriparkin rakentaminen alkaa.

Olemme iloisia, että olemme osaltamme voineet tukea asiakkaamme projektin onnistumista. Olemme itse todenneet VZ-400i -laserskannerin nopeuden omissa projekteissamme ja kokeet maailmalla osoittavat samoin. Muun muassa Lontoon poliisin selvityksissä (2018-2019) se on edelleenkin nopein ja tarkin laserskanneri kenttätyössä ja Neussin dokumentointitekniikoihin keskittyvien poliisikonferenssien tulokset osoittavat samoin. Turussa ollaan siis todella tämänhetkisen tekniikan huipulla.

Linkki Yle Areenan dokumenttiin (kohdasta 18:20 alkaen)

Rieglin skannerit ilmastonmuutoksen tutkimuksessa

Vuosien mittaan olemme nähneet Rieglin asiakkaiden meillä ja maailmalla olevan osa ilmastonmuutoskeskustelua tuottamalla erilaisia mittausaineistoja ympäristöstä. Tuore Science-lehden kanteen päätynyt artikkeli kertoo jäätiköiden mittauksesta Grönlannissa, jossa kaksi Rieglin VZ-6000 -sarjan maalaserkeilainta monitoroi Helheimin jäätikköä. Kaiken takana on ajatus ymmärtää Grönlannin jäätiköiden sulamisnopeutta paremmin.

Kuva: Science

Kaksi Rieglin VZ-6000 -laserskanneria on sijoitettu artikkelin kuvan mukaisesti Semirlikin vuonon vastarannoille ja ne mittaavat siellä jään liikettä päivin öin, ympäri vuoden. Mittausjärjestelmän nimi on Atlas, kreikkalaisen mytologian taivaankannen kannattajajättiläinen, ja näin kaksi Atlas-skanneria vartioi vuonon reunoja yhtä uskollisesti kuin tarujen hahmo.

Kuva: Science

Koska mitataan jäätä, niin laserin aallonpituus on 1064 nm, jolloin lumi ja jää saadaan mitattua paremmin. Jotta skanneri ei jäätyisi, niin se on sijoitettuna Rieglin valmistaman ilmastoidun kuoren sisään. Jatkuva virransaanti on toteutettu akuilla, joita täytyy käydä vaihtamassa säännöllisin väliajoin. Skannerin, akkujen muiden mittausalueen laitteiden valvonta ja ohjaus on toteutettu etäohjauksena, jolloin saadaan ajoissa tieto akkujen vaihtotarpeesta.

Myös aineistoa saadaan lähetettyä etäyhteyden yli ja sitä päivitetään nähtäväksi myös yleisölle ATLAS-sivuston kautta. Vaikeista olosuhteista johtuen operaation laajuus tekee vaikutuksen. Mutta aineisto on jo nyt antanut paljon uutta tietoa tutkimukseen ja on siten selkeästi kaiken tämän vaivan arvoista.

Design by Lauri

TV5-kanavalla on tällä viikolla alkanut Lauri Ylösen uusi TV-sarja Design by Lauri. Ohjelma on jatkoa Laurin talot -sarjalle.

Näissä sarjoissa on alusta alkaen ollut mukana asiakkaamme UnitC, jonka Riegl VZ-400 -skannerin työjälkeä voimme ihailla hologrammivisualisointeina. Näin suunnitellut kohteet voidaan esitellä virtuaalisesti luonnollisessa ympäristössään. Pistepilveä ei siis suinkaan tarvitse aina mesh/vektori/tietomallintaa, vaan hyödyntää myös monin muin tavoin rakentamisessa.

Mukavaa syksyä Laurin uusien talojen kanssa!

Uuden kalustomme ensimmäiset mittaukset

Uusi mobiilaserskannauskalustomme on nyt asennettu ja otettu käyttöön viikko sitten Ruotsissa. Kahden päivän aikana tiimimme ajoin noin 1500 kilometria, joista noin 800 km oli mittausta. Loput ajosta oli siirtymää paikasta toiseen. Lisäksi sunnuntaiaamuna satoi, jolloin työhön päästiin vasta teiden kuivuttua puolelta päivin. Kaikesta huolimatta mittaajat ehtivät viikolla vielä takaisin Saksaan ja Intergeoon.

Stuttgartin messukeskuksen ulkotiloja – kesällä virkistävä suihkulähdealue sisäpihalla.

Siellä hämmästytimme myös päämiehemme Rieglin kehittäjät ripeällä toiminnallamme. Amerikkalaiset vieraat olivat puolestaan äärettömän kiinnostuneita tuplatakakameroistamme – laitteistomme on ensimmäinen tuotannosta ulos tullut kappale tuplatakakameroilla.

RIEGL VMX-2HA näkyy Rieglin osastolla kuvan vasemmalla laidalla.

Rapakon takainen kiinnostus johtuu siellä käynnissä olevasta mobiililaserskannausbuumista. Kyllä, tässä aihepiirissä dronekuume on ohitse ja teitä mitataan nyt kymmeniä tuhansia kilometrejä ajoneuvoratkaisuilla. USAn hallinnosta voidaan olla monta mieltä, mutta käytännössä rahaa ohjautuu nyt teiden korjaukseen. Mitenköhän meillä saataisiin EKP:n pankeille syytämät rahat ohjautumaan infran ylläpitoon? Isot tieurakat ovat puolestaan aiheuttaneet kuhinaa myös ohjelmistoyritysten tahoilla – esimerkiksi Esri on kiinnostunut mittausten analysoinnista.

Nyt olemme siis valmiit uusiin seikkailuihin Suomessa. Jos sinulla on mitattavia tiekohteita, niin ota yhteyttä ja pyydä tarjous! Huomioi, ettemme tarvitse tiehen maalattuja signaalipisteitä hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Kontrollipisteiden määrän arvioimme mittausalueen ja pyydetyn mittaustarkkuuden perusteella. Koska tukimittausten määrä jää vähäiseksi tai olemattomaksi, niin aika- ja kustannussäästö ovat melkoisia.

Intergeo 2019 uutuuksia

Rieglin vuoden 2019 uutuudet on julkaistu Intergeon yhteydessä ja laitteistot, niiden aineistot sekä ohjelmistot ovat tuttuun tapaan esillä Rieglin osastolla.

Luvassa on jälleen varsin hengästyttävä kokonaisuus uusia laitteistoja tai olemassaolevien laitteistojen tehojen parannuksia sekä uusia ominaisuuksia.

Aloitetaanpa ilmasta, jossa suosittu VQ-1560i on nyt korvautumassa VQ-1560ii-järjestelmällä. Suositun kahden skannerin ja valinnaisten kameroiden ilmalaserkeilausjärjestelmän nopeus on nyt tuplaantunut 4 megahertsiin (2 x 2 MHz). Ilmassa voi nyt olla samanaikaisesti peräti 36 mittauspulssia! Tyypilliset mittaustiheydet tällä skannerilla ovat 4 – 140 pistettä/m2.

Samalla yhden skannerin ilmalaserkeilausjärjestelmä VQ-780i on päivittynyt malliksi VQ-780ii ja nopeus on samalla tavalla tuplaantunut.

Tänä vuonna osastolla on myös nähtävänä viime vuonna julkaistu batymetrinen skanneri VQ-840-G. Vesistöjen pohjia mittaava vihreä laser osoittautunut olevansa alkuperäisiä speksejään tehokkaampi käytännössä, joten mittaussyvyyttä luvataan nyt peräti 2 – 2,5 Secchin näkyvyyksiin. Skannerin aineistoa on myös nähtävillä.

Vielä kevyemmän sarjan droneluokassa on julkaistu uusi ”sisarrus” miniVUX-sarjaan. miniVUX-1UAV ja miniVUX-1DL saavat rinnalleen mallin miniVUX-2UAV, jonko pulssintoistotaajuus on parhaimmillaan 200 kHz. Myös vanhat 1UAV ja 1DL ovat nostaneet tehojaan noin 20%, mikä näkyy uusissa esitteissä. VUX-skannerisarjan päivityksessä skannerin sisäinen muisti on nykyään 1 TB ja se tukee nyt peräti 5 samanaikaisesti kuvaavaa kameraa.

Mobiiliskannerien sarjassa yhden skannerin VMQ-1HA-skannausjärjestelmää on modifioitu ja VMX-2HA-järjestelmästä on julkaistu Ladybug-kameralla integroitu ”perusversio”. Tämä malli on niille, joille ei kuvien puolesta ole tarvetta muuhun kuin Ladybugin tarjoamaan 360-yleispanoraamakuvaan.

Toinen VMX-sarjan uutuus on takaosan kaksoiskamerajärjestelmä – meidän uusi VMX-2HA -mobiilaserskannausjärjestelmämme on tämän version maailman ensimmäinen edustaja.

Maalaserkeilain VZ-400i sekä VZ-2000i kehittyvät edelleen, kun vähitellen aletaan löytää näiden monipuolisten laitteiden tehoja. Suurin päivitys on skannerin sisällä tapahtuvan automaattisen rekisteröinnin nopeutuminen niin, että se on nopeampi skannerissa kuin tietokoneella. Automaattisen rekisteröinnin nopeudesta näytettiin useita esimerkkejä esimerkiksi isojen rakennusten skannauksia. Englannissa poliisi oli taas kutsukilpailussaan antanut kaikkien skannerivalmistajien näyttää parastaan maaseutumaisessa ja kaupunkiympäristökohteissa ja iloksemme Riegl selvisi tämän turnauksen voittajana nopeimpana ja tarkimpana skannerina. Lisäksi Riegl selvisi kaikista kohdetyypeistä ilman tähyksiä – ainoana skannerimerkkinä muuten. Näihin tuloksiin voit myös perehtyä paremmin Rieglin osastolla.

Laitteistokehityksen lisäksi ohjelmistoissa oli erityyppisiä parannuksia mukaan lukien RiScan Pron X-ray eli röntgennäkymä, joka helpottaa isojen aineistojen visualisointia ja luo CAD-tulkintaa helpottavia näkymiä.

Kerromme lisää uutuuksista heti kun ehdimme perehtyä niihin paremmin. Voimassa olevan ylläpitosopimuksen asiakkaat voivat jo ladata uudet RiScan Pro ja RiProcess -versiot jäsenalueelta ja laiteylläpidon voimassa ollessa saatte mahdolliset firmware-päivitykset Intergeon jälkeen.

Uusi mobiililaserskannerimme RIEGL VMX-2HA

Elämme keskellä jännittäviä aikoja, sillä otamme parhaillaan käyttöön uutta mobiilaserskanneriamme malliltaan RIEGL VMX-2HA. Alla kuva skannausjärjestelmästä ensimmäisen kerran auton katolle asennettuna.

Normikokoonpanosta poiketen järjestelmässämme on kaksi takakameraa, joilla voi halutessaan kuvata esimerkiksi stereopareja tien pinnasta. Kyseessä on siis kaksi kappaletta 5 Mpx kameraa, joilla voi molemmilla ottaa esim. 20 kuvaa sekunnissa. 2 m etäisyydeltä tienpinnasta pikselikoko on 1,4 mm.

Varsinainen mittausaineisto tuotetaan kahdella RIEGL VUX-1HA -skannerilla yhdistettynä Applanixin parhaimpaan maa-ajoneuvoille tuotettuun GNSS-IMUun. Skannerien ollessa näin tarkkoja, heikkolaatuisempi inertianavigointijärjestelmä ei mahdollista niiden parhaan suorituskyvyn hyödyntämistä. Näin ollen ratkaisu on hyvä esimerkiksi tarkkojen tiemittausten markkinoilla.

Järjestelmä on suunniteltu jämäkäksi ja kestäväksi, jolloin teollisen tuotannon kaltainen mittaustapa on mahdollista. Asennus auton katolla ei kuitenkaan ole kiinteä, mikä on hämmästyttänyt monia Suomessa jo edellistenkin VMX-skannerien kohdalla. Tyypillisesti ajamme kohteeseen skanneri auton sisällä ja nostamme sen vasta paikan päällä katolle mittausvalmiuteen.

Skannerit ja laitteiskokonaisuus on kalibroitu tehtaalla, jolloin työtehtäviin voidaan lähetä lennossa nopeallakin aikataululla. Järjestelmä mahdollistaa reaaliaikaisen aineiston tuottamisen mittauksen aikana, mutta tarkkuuden parantamiseksi teemme projektit tyypillisesti jälkilaskennalla. Jos projektissa haetaan ihan viimeisiä piiruja , niin käytämme laskennassa jopa GNSS-järjestelmän ratatietoja, joiden lopulliset arvot julkaistaan vasta noin 2 viikkoa mittausajankohdan jälkeen.

RIEGL VMX-2HAn voi nähdä ensi viikolla Intergeossa RIEGLin osastolla. Meidän mittauskalustoomme voi tutusta myöhemmin tässä kuussa, kunhan käyttöönotto ja ensitestit saadaan tehtyä. Marraskuussa laitteisto on myös nähtävillä osastollamme C9 Paikkatietomarkkinoilla ja kerromme ensikokemuksistamme tietoiskussa. Nähdään Stuttgartissa!

Nähdään Stuttgartin Intergeossa!

Enää runsas viikko aikaa ja Intergeo on taas täällä. Tämänvuotinen tapahtuma järjestetään Stuttgartin messukeskuksessa 17.-19. syyskuuta ja näytteilleasettajia on lähes 700. Konferenssissa pääaiheina ovat tänä vuonna muun muassa digitaalisuus, älykaupungit ja tietomallintaminen.

Tuttuun tapaan olemme myös paikalla Rieglin osastolla hallissa 1, I1.024, joten tervetuloa moikkaamaan myös meitä. Paikan päällä selviävät uutuudet, joita pyrimme pikimmiten päivittämään sivuillemme. Voit myös tutustua Rieglin mobiiliskanneriin VMX-2HA, jollaisen otamme juuri käyttöömme täällä Suomessa.

Meiltä saat myös messulipun, joten ole yhteydessä ennen tapahtuman alkua.

Stuttgartissa on myös paljon muuta nähtävää eli matkaan voi lähteä koko perheen voimin. Autoista kiinnostuneet voivat käydä Mercedes-Benzin ja Porschen museoissa katsomassa merkkien tuotantoa historiasta nykypäivään, taiteen ystäville löytyy useita museoita, historian ystäville löytyy vanhoja linnoja, muodin ystäville kauppoja, ruuan ystäville hyvää ruokaa, yms.

Nähdään Stuttgartissa!

PS. Muista ottaa käteistä matkaan! Tämä on vanhoille saksankävijöille tuttua, mutta yllättää satunnaisen turistin.

Uutta LiDAR-kirjallisuutta

Postilaatikkoon tupsahti juuri tuore SPIEn julkaisu LiDAR-teknologiasta. Se on peräti 500 sivun pituinen, varsin perinpohjaiselta vaikuttava opus, joka antaa laajan katsauksen teknologiaan sen kehityshistoriasta alkaen. Autolidarin kehityksen käydessä kuumana on mukava pysyä hieman paremmin eri mittausalgoritmien perässä tällaisen käsikirjan avulla.

Kirjoittaja Paul McManamon ei ole mikään eilisen teeren poika, vaan pitkän uran alalla tehnyt veteraani. Käytännön työstä ja opettamisesta on sitten syntynyt pohja kirjojen kirjoittamiselle. Tässä vaiheessa vaikuttaa positiiviselta, että hän ei ole keskittynyt pelkästään USAn kehitykseen vaan mukana on myös eurooppalaisten ja aasialaisten kontribuutioita kehityksessä.

Mikael Jungner julisti hiljan kirjojen olevan välivaihe ihmiskunnan historiassa ja 300-sivuisina liian pitkiä. Valitettavasti maailma ei mene eteenpäin pelkillä suullisesti kerrottavilla tarinoilla, minkä vuoksi kirjoitustaito on alun perin syntynytkin. Uutta opitaan käytännön tekemisella mutta valillä kannattaa myös tarttua hyvään kirjallisuuteen.

Uutta tulossa – RIEGL VMX-2HA

Huomaamme olevamme mielenkiintoisessa seurassa, sillä USAn armeijan pioneerijoukot ovat ostaneet RIEGL VMX-2HA mobiilin laserskannausjärjestelmän. Kyseessä on suorahankinta, sillä vastaavaa täyden aallonmuodon analysointiin perustuvaa mittausjärjestelmää ei ole kaupallisessa tuotannossa.

RIEGL VMX-2HA on rakennettu suositun VMX-1HAn pohjalle uudistaen erityisesti kamerajärjestelmää. Kameroiksi voi valita RIEGLin omat mustekalan lonkeroita muistuttavat kamerat , Ladybugin tai oman suosikkinsa, kunhan siinä on vain GigE-rajapinta.

Armeijan mittauspuuhista meillä ei ole tietoa, mutta meillä on edessä jälleen testeja. Kyllä vaan, vaativissa mittaustöissä kalustojen on edelleenkin läpäistävä vaatimukset, jotta sillä saa tehdä töitä. Meille nämä testit ovat perinteistä jälleenmyyjän työtä, jotta meiltä laitteita ostavat asiakkaat voivat osallistua kilpailutuksiin. Laitteiston lisäksi heillä on toki oltava koulutettu henkilökunta, sillä pelkkä laitteisto ei takaa onnistunutta lopputulosta. Sen takaa osaaminen.

Ota yhteyttä jos tarvitset tiemittauksia.

Kilpailutusten ihmemaailmassa

Helsingin Sanomissa (31.8.2019) oli asiallinen mielipidekirjoitus julkisesta kilpailutuksesta muistuttaen lain suomista mahdollisuuksista. Erityisesti kirjoittaja korostaa omien tarpeiden tutkimisen ohella myös markkinoiden tarjonnan kartoittamista.

Tätä markkinakartoituksen puutetta ja samalla tapahtuvaa tiedottamista alan toimijoille hankinnan vaatimuksista olemme surreet jo varsin pitkään, sillä tilanne oli varsin erilainen ennen. Menneessä maailmassa suurin osa ostajista, julkisista tai yksityisistä, osasi määrittää hankinnan vaatimukset eli oman toiminnan tarpeisiin oli perehdytty. Sen jälkeen kartoitettiin, mitä markkinoilla oli saatavilla pyytämällä kaikilta laitteiden maahantuojilta käytännön esittely, jossa laitetoimittaja joutui käytännössä näyttämään tilaajan tarpeen mukaiset toiminnot niin maastossa kuin tiedonsiirrot ja ohjelmistojen yhteensopivuudet tilaajan järjestelmiin ja vasta tämän jälkeen tehtiin varsinainen hankinta. Useimmiten tuossa käytännöntestin yhteydessä käytiin yhdessä lävitse se kalusto ja ohjelmistokokonaisuus jonka toimittaja tulisi tarjoamaan tarjouspyyntöön vastatessaan.

Tarjouspyyntö ymmärrettiin tuolloin asiakkaan kutsuksi tulla esittelemään tarjouspyynnössä mainittuun tarpeeseen soveltuvia laitteita. Käytiin avoin keskustelu ostajan ja laitetoimittajan välillä.

Nykyään tunnutaan monasti ostettavan varsin paljon sikaa säkissä kunhan hinta on sopiva eli markkinoiden muodollisesti halvin tekniikka on hakusessa. Soveltuuko laite tai järjestelmä ostajan mittaustarpeiden tarkkuusvaatimuksiin ja tarpeisiin on aivan sivuseikka. Mittauslaitteistojen teknisiä eroavaisuuksia ei ymmärretä eikä osa selkeästi haluakaan ymmärtää – maanmittaustekniikan osalta maailman luullaan olevan valmis. On siis ihan sama mikä laite tai ohjelmisto on kyseessä, koska ne tekevät saman lopputuloksen samalla lailla on useimmiten niin ostajien kuin ”teknisten asiantuntijoiden” vakaa nykyinen käsitys. Laitteiden käytännön toimivuus tai edes vilkaisu aineistoihin ei edes kiinnosta.

Aihepiiriä paremmin tuntevat tietävät asioiden laidan olevan toisin. Laitteistojen speksit eivät ole käytännössä suoraan vertailukelpoisia keskenään ja ohjelmistojen sisällä mylläävät eri algoritmit. Käytännön koetyöllä tai testauksella laitteistojen erot tulevat myös esiin, kunhan tietää mitä hakee.

Kaikkein isoimmat ja perinteisimmät toimijat Suomessa kartoittavat markkinoiden tarjontaa sentään kiitettävästi, mutta muut siis eivät. Näin maahantuojan kannalta oli esimerkiksi suorastaan ilo osallistua Viron Maanmittauslaitoksen ilmalaserkeilaimen kilpailutukseen, sillä ennen lopullisen kilpailutuksen speksaamista käytiin jokaisen tarjoajan kanssa erittäin perusteellinen keskustelu siitä mitä heillä oli tarjolla ja kilpailuttaja tutustui aineistoihin ja tuotantoprosessiin huolella. Kilpailuttaja neuvotteli ja laati kaikkien kilpailutukseen osallistuneiden toimittajien kanssa erikseen kyseiselle tarjottavalle laitteistolle soveltuvat toimitus- ja ylläpitosopimukset, joissa määriteltiin myös kyseisen laitteiston tekniset spesifikaatiot. Kun nämä asiakirjat oli hyväksytty ja allekirjoitettu, kilpailuttaja lähetti varsinaisen varsin yksinkertaisen tarjouspyynnön, joka pohjautui juridisesti ja teknisesti allekirjoitettuihin sopimuksiin. Tässä vaiheessa kyseessä oli lähinnä hintojen tarjoaminen neuvotelluille sopimuksen tuotteille ja palveluille.

Edellä mainittu menettely takaa tilaajalle parhaiten sen, että saa juuri haluamansa ”kokonaistaloudellisimman” ratkaisun, joka ei välttämättä kuitenkaan ole hankintahinnaltaan halvin tarjous.

Suomessa surkuhupaisimmat kilpailutukset näyttävät olevan täysin lakimiesten tai muiden hankinta-ammattilaisen hallinnassa ilman täyttä ymmärtämystä eri alojen markkinoista tai oman talon käyttäjien tarpeista. Surkuhupaisimmat kokemuksemme ovat kilpailutuksista, joissa laitteiston speksit on yhdistetty usean eri laitteen esitteistä, jolloin lopputuloksena on sekasikiö, jollaista ei löydy valmiina koko maailmasta. Kukin tarjoaja voi vain tarjota omia tuotteitaan, sillä räätälöityjen laitteiden yksilöllinen valmistus maksaa yleensä maltaita ja laitevalmistajakaan ei välttämättä suostuisi tiettyihin muutoksiin. Useimmiten voidaan todeta, että kyseisen ”sekasikiön” valmistus ei edes ole mahdollista.

Sopimuksen tekovaiheessa erityisesti lakimiehet pitävät huolta siitä, että heidän tarjouspyyntönsä on riitatilanteissa se ylin asiakirja. Mutta miten se edes voisi olla näin, jos on hyväksytty lähinnä vaatimuksia oleva tarjous? Kyllä myyjä sitoutuu toimittamaan tuotteen tarjouksen mukaan, mutta ainoastaan valmistajan ilmoittamilla spekseillä. Kukaan toimittaja ei voi muuttaa sarjavalmisteisten tuotteiden speksejä lisäämättä samalla hintaan useampia nollia, jos laitevalmistaja edes suostuu kehittämään uudentyyppisen laitteen asiakkaan speksien mukaisesti. Jos kyseessä on sarjavalmisteinen tuote, niin speksejä ei voi muuttaa noin vain. Globaalisti Suomi on kuitenkin pieni markkina-alue.

Kilpailutus on siis kivaa, jos ostaja on tiedostanut mitä on hankkimassa ja osaa käyttää lain sallimia menetelmiä oikeasti hyväkseen. Kilpailuissa on aina voittajia ja häviäjiä, mutta kyllä reilu ja aito kilpailu on jopa toimittajan kannalta miellyttävämpi hävitä. Nykyisinhän Suomessa suurin häviäjä on yleensä ostajataho ja yhteiskunta.

Skanneri aallonpituuden mukaan

Laserskannerin valitsemisessa voi olla erilaisia valintaperusteita ja yksi niistä on laserin aallonpituus. Tällainen kysymys on erityisen tärkeä jos mittauskohteena on luonto kuten metsät ja viljelysmaat. Saadaanko kohde siis mitattua optimaalisen hyvin kyseisellä aallonpituudella.

Itävaltalainen RIEGL Laser Measurements Systems esitteli viime syksynä kaksi noin kymmenen kiloa painavaa laserskanneria, VQ-480 II ja VQ-580 II. Näiden ulkomuodoltaan lähes identtisten skannerien suurin ero on juuri tuo edella mainittu aallonpituus, ensimmäisellä 1550 nm ja jälkimmäisellä 1064 nm.

RIEGL kertoo VQ-580 II:n mittaavan paremmin lunta ja jäätä ja näin ollen se on optimaalinen niiden mittaukseen. Jäätikköjä ja lumen paksuuttaa mitataan nykyään kovasti ilmastontutkimukseen liittyvissä tutkimuksissa ja seurannassa.

Käytännön valinnan kannalta suurin merkittävä tekijä lienee kuitenkin silmäturvallisuus, joka on helpompi saavuttaa VQ-480 II:n aallonpituudella. Jos mitattavat kohteet ovat siis lähinnä metsää ja harvemmin asuttuja seutuja, niin VQ-580 II on hyvä valinta mittauslaitteeksi. 1064 nm aallonpituudella skanneri mittaa itse asiassa hiukan pidemmälle kuin 1550 nm. Jos mittauskohteet ovat pääosin kaupunkimaisia kohteita tai tiheästi asuttuja, niin käytännön työn suunnittelu on helpompaa silmäturvallisella VQ-480II -skannerilla.

Lisää tietoa skannerien toiminnasta saat katsomalla uuden esittelyvideon alla.

Kadonnutta teknologiaa metsästämässä

Maanmittauslaitoksen korkeus- ja kolmiopisteitä maastossa etsiessä on aikaa pohtia monenlaisia asioita, myös tekniikan katoavaisuutta. Tosin infrarakentamisalalla tarkat paikalliset korkeuspisteet ovat edelleenkin toiminnan lähtökohta – osa projektien mittausperustaa, joten paikalliset korkeuskiintopisteet ovat edelleenkin tärkeä osa rakentamisen mittausinfraa.

Korkopultti lymyää metsän siimeksessä.

Kun mittaamme teiden peruskorjauksen vaatiman suunnittelun lähtötietoa, niin mittausaineisto on sidottava fyysisiin pisteisiin. Tyypillisesti virallisen taso- ja korkeuskiintopistetiedon tarjoaa Maanmittauslaitos tai kunta, mutta pisteiden tuhoutuminen/katoaminen/vanheneminen maastossa johtaa helposti uusien pisteiden mittaustarpeeseen samoin kuin pisteistön paikallinen tihentäminen. Yksi viime aikojen suurimmista operaatioista lienee Tampereen raitiotien mittausperustan luominen ja Helsingin raidejokeri on kooltaan myös iso.

Tampereella rakentajien mittausperustaan kuului lopulta 458 pistettä ja sen ensimmäiset pisteet (staattinen GNSS) mitattiin samanaikaisesti meidän tekemämme mobiililaserkeilauksen kanssa, jotta saimme aineiston sidottua rakennusaikaiseen mittausperustaan. Raidejokerin osalta tietoa löytyy tässä vaiheessa ainakin budjetista eli mittausperustan luomiseen on varattu 119 000 EUR. Surullisinta näissä nykyprojekteissa on se, että tilaajatahoille täytyy vääntää rautalangasta mittausperustan olemassaolon tarpeellisuus jo suunnitteluvaiheessa, vaikka tämä tieto oli ennen itsestäänselvyys alan ammattilaisten keskuudessa. ”Ilmaan” tai epähomogeeniseen lähtötietoon suunnitteleminen tulee kalliiksi rakentamisvaiheessa ja siksi mittausperusta on vaatimuksena myös julkisen hallinnon mittausohjeissa. Raidejokerin kohdalla huomaamme mittausperustan peräti puuttuneen alkuperäisestä budjetista. Hohhoijaa…

Mutta takaisin ihmettelemään kadonnutta teknologiaa eli vaaitusta. No, ei vaaitus nyt ihan täysin katoamassa ole, mutta sen määrä on vähentynyt merkittävästi varsinkin tarkkuusvaaitusten osalta. Vaaitus on myös osa mittausperustan luomista, sillä takymetrimittausten korkeustarkkuus on vaaitusta heikompaa. Vastaavasti korkeuden mittaus on myös RTK-GNSS-mittausten heikoin lenkki. Useiden tuntien staattisin GNSS-mittauksin korkeus saadaan myös mitattua tarkasti, mutta näitä pisteitä mitataan tyypillisesti harvempaan pitkistä havaintoajoista johtuen ja välit tihennetään vaaituksin. Silloin kun projektin tarkkuuvaatimuksen näin määrittelevät. Tosin satelliittimittaustenkin monipuolinen laskenta alkaa olla myös katoavaa kansallisperinnettä. Saatikka sitten GNSS-, takymetri- ja vaaitushavaintojen yhdistäminen samassa laskennassa.

Metsästimme siis taas paikallisia vaaitsemalla mitattuja korkeuskiintopisteitä, jotta voimme sitoa mobiililaserkeilauksemme paikalliseen järjestelmään. Kiintopisteiden kohdalla metsästys on hyvä vertauskuva, sillä korkopulteilla on tyypillisesti hyvin epämääräinen XY-tasosijaintitieto. Joskus annetut koordinaatit johtavat likimain suoraan oikeaan paikkaan ja joskus taas yli sadan metrin päähän todellisesta sijainnista. Siksi pistekortin piirros on arvokasta metadataa sijainnista. Rakentajien saapuessa muutaman vuoden kuluttua paikalle, heillä on koneissaan näihin pisteisiin sekä mittaamiimme tasokiintopisteisiin sidottu suunnitelma.

Tyypillinen kaarevapintainen korkopultti.

Tosiasiassa emme voi tietenkään olla varmoja asiasta, sillä viime vuosina vastaan on tullut jo useaan otteeseen pieniä ja isoja yrityksiä projekteissa, jossa jopa tietä rakennetaan ja päällysteitä kontrolloidaan RTK-GNSS-mittauksin. Kaikkien ohjeiden vastaisesti, mutta ”kun se on niin helppoa” ja ”kyllähän tämä riittää”. Emme tiedä missä kouluissa nämä tekijät ovat opiskelleet, mutta nappeja siellä on ainakin opittu painamaan. Jos siis syyllisiä jossain vaiheessa etsitään, niin meillä on aina tavoitteena luoda vedenpitävä dokumentaatio mittauksistamme.

Pohjoismainen geodeettinen komissio asetti muuten vuonna 2010 tavoitteeksi laskea 5 mm kvasigeoidin ja sen saavuttamisaikataulua hahmoteltiin 10 – 20 vuoden mittaiseksi. Ruotsissa ja Virossa on otettu käyttöön Pohjoismaiden uusin ja tarkin geoidimalli NKG2015, mutta ei senkään tarkkuudella saavuteta kaikkia infrarakentamisen toleransseja. Ruotsissa geoidin tai siis vertauspinnan tarkkuus on 15-20 mm, mikä saavutetaan 68% mittauksista (1 sigma). Se perinteinen 2,5 sigman vaatimus on näillä lukemilla siis 37-50 mm. Ruotsissa on lisäksi huomattavasti tiheämpi GNSS-asemien verkosto korjaussignaalia varten kuin meillä ja tukiasemaketjut reunustavat erityisesti pääteitä. Ennustamme siis, että Suomessa infrarakentamisprojektit tarvitsevat paikallisia runkomittauksia ja omaa mittausperustaa vielä varsin pitkään. Mutta tekijöitä vaativimpiin mittauksiin ja laskentaan ei kohta löydy, jollei alalla tapahdu merkittävää ryhdistäytymistä.

3D/4D-datan vertailu skannerissa

RIEGL julkaisi juuri uuden videon maailman isoimman tunnetun jääluolan, Eisriesenweltin, tuoreesta skannauksesta VZ-400i-skannerilla. Luola sijaitsee Salzburgin lähellä.

Tuttuun tapaan itse skannaustyö sujuu nopeasti, koska mittauksen aikana ei tarvitse käyttää tähyksiä ja skanneri jauhaa automaattista rekisteröintiä jo mittaustyön aikana.

Kyseinen kohde on skannattu ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten ja nyt urakka tehtiin uudestaan. Tulokseksi saatiin mielenkiintoinen vertailu kahden saman kohteen eriaikaisen pistepilviaineiston kesken, jolloin voidaan puhua ajan sisältävästä 4D-aineistoista. Rieglin pistepilviaineistoissa on tosin niin paljon muitakin attribuutteja, että vallitsevan käytännön mukaan D-kirjaimia on mahdollista lisätä roppakaupalla.

Aineistojen 3D-vertailu on Rieglin uusinta uutta, eli pian julkaistavan ohjelmapäivityksen uusin moduli. Videossa nähdään sen tuloksena luolan jääalueiden ”lämpökartta” eli muutokset väriskaalattuna. Siniset ja muut kylmät sävyt näyttävät ne kohdat, joissa jäätä on nyt vähemmän ja lämpimät värit kertovat jään lisääntymisestä.

3D-vertailutyökalu julkaistaan RiScan Pro -ohjelman osana, mutta se on jatkossa mahdollista asentaa myös skannerin sisälle pyörimään lähes reaaliaikaisesti. Mesh-pintoja on voinut verrata ohjelmassa ennenkin, mutta uusi prosessi nopeuttaa vertailua huomattavasti. Eipä tarvi pitkään miettiä tämän työkalun käyttöä esimerkiksi kaivoksissa, jossa voidaan nyt samanaikaisesti skannata tunnelin perä louhinnan jälkeen porauksen suunnittelua varten ja samalla laskea louhinnan/räjäytyksen tuottaman maa-aineksen tilavuuden muutos tunnelissa.

Koska Rieglin skannerien aallonmuodon analyysiin perustuva mittausalgoritmi mittaa myös pölyn läpi ja skanneri on hyvin suojattu, niin pölyiset ja likaiset olosuhteet eivät ole mikään ongelma työn entistä nopeammalle etenemiselle. Etäohjaus lisää työturvallisuutta vaarallisessa työympäristössä, sillä mittaaja voi ohjata skanneria kauempaa turvallisemmissa olosuhteissa.

Mines&Technology ensi viikolla

Helsingin Grand Marinan kongressikeskuksessa järjestetään ensi viikolla kaivosalan kansainvälinen tapahtuma Mines&Technology.

Kaivosala elää kansainvälisesti taas buumia, sillä esimerkiksi akkuihin tarvitaan paljon raaka-aineita. Monilla autonvalmistajilla on jo tällä hetkellä puutetta raaka-aineiden saatavuudessa ja niinpä kaivostoiminta on jopa palaamassa Keski- ja Etelä-Eurooppaan. Samaan aikaan kaivosteknologian tarvitsee myös kehittyä puhtaammaksi, joten tapahtuman 4 pääteemaa ovat:

  • Clean mining
  • Digital exploration
  • Digital transformation
  • Mineral processing

Olemme tapahtumassa yhdessä päämiehemme RIEGL Laser Measurements Systemsin kanssa osastolla 3. Lisäksi RIEGLin kaivospuolen asiantuntija Thomas Gaisecker pitää tiistaina 28. toukokuuta klo 14:00 esityksen aiheesta: RIEGL 3D Long Range LIDAR Technology: Facilitating autonomous mine planning through accurate, on-demand digital terrain data.

Osastolla meillä on nähtävillä RIEGL VZ-400i 3D-laserskanneri ja lennoikkeihin suunniteltu miniVUX-1UAV -skannauspaketti. Sekä tietysti mittausaineistoja monista eri kaivoksista.

Nähdään messuilla!

Ilma/UAV-laserskannausta maailmalla

Kevättalvella Rieglin miehittämättömän laserskannauksen webinaarissa esiteltiin amerikanasiakkaiden mittauskohteita. Yksi suurimpia yksityisiä toimijoita siellä on Quantum Spatial Inc., perinteikäs monien fuusioiden ja ostojen kautta muodostunut toimija. QS toimii koko maassa itse tai verkostonsa kautta ja he tekevät kohteen koosta riippuen töitä lentokoneella, helikopterilla, UAV-dronella yms.

Koska välineitä riittää, niin projektin toteutus mietitään sen koon ja tarkkuusvaatimusten mukaan. UAV-dronella yhtiö kertoo tällä hetkellä mittaavansa mittaavansa noin 400 eekkeriä päivässä (>200 pistettä/m2 VUX-skanneri), perinteisellä ilmalaserkeilauksella noin 50 000 eekkeriä päivässä (8 pistettä/m2) ja nextgen ilmalaserkeilauksella (Riegl VQ-1560i) noin 200 000 eekkeriä päivässä (8 pistettä/m2). Eekkeri on noin 20 m x 201 m kokoinen pinta-ala eli noin 0,4 hehtaaria. Yhtiö paljastaa muuten laskevansa ROIta eli pääoman tuottoa usealla eri tavalla: muun muassa kun käytetään uusimpia ja tehokkaampia laitteita ohjelmistoineen voidaan parantaa työn tuottavuutta. Toinen tapa laskea on uuden tekniikan mahdollistamat uudet lopputuotteet, mutta silloin yhtiön täytyy olla jo innovatiivinen.

Yksi webinaarissa esitellyistä kohteista oli Deschutes-joki ja saman kohteen mittauksista kerrotaan myös xyht-julkaisuissa viime vuonna. Sen verran komeaa katseltavaa nuo jokikohteet penkkoineen ovat, että vilkaiskaa edes artikkelin kuvia. Jyrkkäreunaisissa kohteissa jopa puiden juuret saadaan näkyviin! Jokien pohjaa on mitattu eri kokoisissa projekteissa joko lentokoneesta (RIEGL VQ-880-G,  RIEGL VQ-820-G) tai dronesta (RIEGL BathyCopter BDF-1). Syvemmissä kohdissa mennään sonarilla veneestä. On helppoa arvata, että uusi dronesta skannaava RIEGL VQ-840-G kuuluu jatkossa yhtiön varustukseen!

Jos mitattavaa on paljon, niin RIEGL VQ-840-G kannattaa siirtää lennokista helikopteriin ja suuren kohteen äärellä on tehokkainta ottaa käyttöön isot vihreät ilmalaserskannerit.

Kysy meiltä lisää jos tarvitset lisätietoja!

Uusi RIEGL VMX-2HA liikkuva laserskannausjärjestelmä

Kevään tullen on aika tutustua hieman tarkemmin RIEGL VMX- mobiiliskannerisarjan, järjestyksessä jo neljänteen uutuuteen, tuotemerkinnältään RIEGL VMX-2HA. VMX-sarjan ensimmäinen kompakti mobiililaitteisto VMX-250 julkaistiin muuten jo tasan 10 vuotta sitten. Sen jälkeen RIEGL VMX-sarjan kehitys jatkui saman konseptin mukaan kehitetyillä VMX-450 ja VMX-1HA  malleilla.

RIEGL VMX-2HA on kokonaan uuden konseptin laitteisto, jossa kiteytyy laitevalmistajan 40 vuoden kokemus laserskannaustekniikan johtavana kehittäjänä samoin kuin myös uran uurtajan pitkä kokemus mobiililaserskannauksessa eli liikkuvassa kartoituksessa.

RIEGL VMX-2HA:ssa on on panostettu erityisesti kameroihin, joita on mahdollista liittää järjestelmään peräti 9 kappaletta 10 GigE -rajapinnoilla. Riegl tarjoaa kameroiksi kuvassa näkyviä 5, 9 ja/tai 12 Mpx kameroita, mutta laitteistoa hankkiessa voi aivan yhtä hyvin tyytyä vähäisempään resoluution valitsemalla esim. Ladybug5+ kameran yleiskuvasta varten. Vastaavasti järjestelmään voi liittää myös isompiakin kameroita, sillä liitäntöjen kuituoptiikka mahdollistaa nopean tiedonsiirron.

Rieglin uudet teollisuuskamerat ovat kennoiltaan herkempiä, mikä mahdollistaa paremman kuvanlaadun huonoissa valaistusolosuhteissa sekä nopeammat ajonopeudet kuvauksen aikana. Suhteessa laserskannaukseen kuvaus on näet monasti työtä rajoittava tekijä, sillä skannata voidaan mihin vuorokaudenaikaan tahansa vaikkapa täydellisessä pimeydessä. Valokuvaus vaatii aina kohteen valaistuksen jollain keinoin.

Yllä olevassa kuvassa on esimerkki takakameran resoluutiosta – pikselikoko kahden metrin etäisyydelta on 1,4 mm ja näitä kuvia voi ottaa useamman sekunnissa.

Itse skannausjärjestelmä on taattua Rieglin laatua sisältäen Rieglin uusimmat skannerit ja yhden kaupallisten markkinoiden parhaimmista GPS-inertianavigointijärjestelmistä.
Inertianavigointitekniikan hyödyntämisestä johtuen parempi laserskannaus- eli mittaustulos saadaan reippaalla ajovauhdilla.

Aineistojen prosessointi georeferointiin asti tehdään Rieglin omilla ohjelmilla, joihin on kehitetty hyvät rutiinit kahden keskenään kalibroidun skannerin aineiston prosessointiin. Luokittelua, vektorointia, mallinnusta ja koodausta voidaan tämän jälkeen tehdä esim. TerraSolidin ohjelmistoilla.

Tiesitkö muuten, että Rieglin VMX-mobiilikartoitusjärjestelmillä on mitattu jo muutama miljoona tiekilometri maailmalla? Isoimmilla asiakkailla esim. Kiinassa ja Yhdysvalloissa on jo useampia laite käytössään ja näillä mitataan kovaa vauhtia esimerkiksi robottiautojen tarvitsemia HD-karttoja. HD-karttaa varten tehtävä aineiston prosessointi eroaa suunnittelua varten tehtävästä vektoroinnista, sillä päämääränä ovat koneluettavat tiedostot.

Toivomme saavamme ensimmäisen RIEGL VMX-2HA laitteiston pian Suomeen, mutta sitä ennen tervetuloa meille tutustumaan aineistoihin ja kuulemaan lisää yksityiskohtia.

PS. Juuri tällaisille laitteistoille ja mittaustarkkuuksille tarvitsemme sekä valtakunnallista että kaupunkien ja kuntien ylläpitämää tarkkaa korkeus- ja tasokoordinaatisto runkopisteistöä, joiden rapistumisesta olemme eri yhteyksissä valitelleet koko talven.